onsdag 24 mars 2010

En hemsk bacill har landat hos oss

Hej på er allihop!

Nu var det ett tag sen sist igen, men den här gången tycker iafl jag att det finns giltiga skäl, våran lilla älskling har mänligen varit sjuk, eller varit och varit han är fortfarande sjuk. I fredags var vi på vårdcentralen så att han skulle få sin andra spruta mot trynis, gick jättebra, han är ju så tapper våran stora kille och givetvis kunde man ju förvänta sig att han skulle få lite biverkningar efteråt. Lite var väl ett önsketänkande, för natten till lördagen vaknade jag av att han gnällde på ett så konstigt sätt och när jag tog upp honom var han så varm så han nästan brändes och när jag tog febern på honom så hade han 40.2 grader, mitt lilla hjärta, inte konstigt att han inte orkade mer än att gnälla. Den natten fick vi inte mycket sömn varken han eller jag, usch usch usch... Hela lördagen var han jättehängig, var så slapp i kroppen och orkade ingenting. Hans lilla näsa började rinna som en kran och han fick jättejobbig hosta. Den höga febern fortsatte att hålla i sig hela söndagen och så oxå hostan och snorandet. Han hade svårt att få i sig mat och dryck, dels eftersom han var så trött av febern men oxå för att han fick hosta så fort han försökte äta eller dricka. I måndags hade han fortfarande 38.8 grader och hostan hade definitivt inte blivit bättre. Vi skulle ha gått på en föräldragrupp på BVC vid 15.30 men jag var tvungen och ringa och säga att vi inte kunde komma. Sköterskan på BVC verkade tycka att det var helt normala biverkningar efter sprutan så vi fortsatte att kämpa på men när han fortfarande inte var bättre igår (alltså tisdag) så ringde jag in till barnmottagningen och vi fick en tid direkt. Inne på barnmottagningen fick Neo inhalera adrenalin och dricka betapred (cortizon) för att lösa slemmet och vidga hans luftrör. Han svarade inte jättebra på behandlingen utan vi fick komma tillbaka en gång till på eftermiddagen och då fick han inhalera atrovent och ventoline, sen fick vi med oss Airomir hem som oxå är en medicin som han ska inhalera. Han är jätteduktig när man ska ge honom medicinen och dom på sjukhuset undrade om dom inte kunde få låna Neo och använda honom när dom ska demonstrera för andra hur man använder medicinen, haha... Kul att han är bra på såna saker oxå =)

Inatt hade han en riktigt jobbig natt, rosslig och snorig så han har vaknat ungefär 2-3 gånger/ timme och skrikit och gnällt, tror att det dels beror på att slemmet lossnar lite mer nu men oxå att han nog kände av lite hjärtklappning som är en vanlig biverkning av såna mediciner som han får, hoppas att det blir bättre inatt för jag kan lova er att jag är som en zombie eller nåt idag, har ju sovit dåligt hela helgen oh så fick man knappt sova nåt inatt, inte optimalt om man säger så, men självklart ställer man ju upp för sin lilla älskling.

När vi satt och åt lunch så kom det hux flux ett rådjur gående på trottoaren, helt orädd bara gick den där och spatserade, brydde sig inte om att grannarnas hundar var ute i trädgårdarna och fortsatte bara lugnt att gå förbi fast dom skällde, haha... Helt sjukt, höll ju på att sätta maten i halsen, men jag sansade mig snabbt och fick fram kameran så det finns en bild på lilla Bambi härnere =)

På eftermiddagen när mamma/mormor slutat jobba tog vi en promenad, eftersom Neo inte hade nån feber idag så tänkte jag att lite feber kan ju aldrig vara fel... Sen gjorde vi våfflor, med grädde och sylt, lite tjuvstart jag vet, våffeldagen är ju först imon, men vad gör väl det =) Gott var det iafl kan jag lova er...

Nu kryper Neo runt här på golvet och möblerar om stolarna till matsalsbordet, lillebror/morbror kom precis hit så då är det väl på sin plats att vara lite social, eller?

Var rädda om er nu allihop!


Lycklig och nyvaken kille =)
Våran lilla dinosaurie
Bambi kommer på besök till Rosenhill



1 kommentar:

  1. Stackars liten hoppas han blir bättre nu med medicinerna! Hoppas att allt är bra med er annars! Kramar!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet spår efter dej...