tisdag 18 augusti 2009

Urinvägsinfektion, yeah right!


Hej på er alla mina kära!


Ja för er som undrar hur en urinvägsinfektion ser ut kan titta på den översta bilden, joho det är sant, så ser den ut. För ungefär ett dygn efter att jag varit hos läkaren o hon sagt att det troligen var en urinvägsinfektion jag känt av under veckan så ploppade det nämligen ut en liten NEO! Hihi... Bilden nedanför är den sista som togs på min fiiina mage, tänk att jag sitter där o cyklar mindre än en vecka innan lilla Neo kom till världen, sjuukt... Kan ju lova att jag i dagsläget definitivt inte skulle sätta mig på den där cykeln, men snart kanske... Jag är ju lite lagom öm i det området man sitter med, haha...


Min förlossningsberättelse kommer lite senare, har inte riktigt haft tid att skriva den ännu, men snart så... Så än får ni nöja er med att läsa om hur vi har det här hemma...

Vi åkte hem i söndags, vi var väldigt pigga allihop så vi åkte faktiskt direkt ut till mina föräldrar för att visa upp det lilla underverket. Typiskt nog var dom ju inte hemma när vi kom dit men när vi ringde o frågade var dom var så skyndade dom sig hem såklart... Dom var ju bara o handlade så det gick ju fort... Åh vad det känns härligt, alldeles varmt o gott långt långt in i hjärtat när man ser deras blick när dom tittar på vår lille Neo, all den lycka o kärlek som dom ger honom bara genom en blick, helt fantastiskt. Särskilt pappa är så stolt så stolt, kan inte sluta titta på honom och säger hela tiden hur perfekt han är. Han var först lite tveksam till vårt val av namn men nu säger att han att det passar honom perfekt, att han verkligen är en liten Neo, som om vi inte visste det. Det såg vi ju direkt. Pappa har kollat upp att Neo är ett gamalt grekiskt namn och att det betyder ny, så han skojjar om o säger att vi får kalla honom f.d. Neo sen när han inte är så ny längre, hihi... Efter att ha suttit och studerat vår lille skatt både länge och väl tog vi faktiskt en tur runt kvarteret med barnvagnen, var ju tvungen att testa den ju, på riktig och inte bara kring matsalsbordet ;) Den fungerade hur bra som helst och Neo verkade trivas som en prins...

Framåt kvällen började jag bli riktigt riktigt trött, så efter att ha fått äta mammas goda mat två gånger under vårt besök där så åkte vi hem. Kan ju dock tillägga för alla som är nyfikna att jag numera har en normal relation till toaletter, ja ni hörde rätt, jag kräks inte mer, huuuurrra! Mår fortfarande lite illa men jag har inte kräkts sen i lördags, fick behålla det fina fikat som vi fick inne på förlossningsrummet precis efter att han var född men sen kräktes jag upp resten av maten jag fick under lördagen. Men efter frukosten på söndagen kändes det helt annorlunda, jag mådde lite illa men behövde inte kräkas, känns helt underbart! När vi kom hem låg vi i soffan alla tre och bara njöt, sååå mysigt. Sen kröp jag ner i sängen, var helt underbart att få sova i sin egen säng igen, tänk efter bara en natt på sjukhuset så var det helt underbart att få somna i sin egen säng. Vi hade Neo mellan oss i sängen, han fick ligga i liften till vagnen för vi var minsann lite rädda att vi skulle rulla på honom. Han är så fin och snäll min lille prins, vaknade bara två gånger på natten och ville äta, så jag sov riktigt gott och vaknade inte förens vid 9 tiden på morgonen...

Igår tog vi det lugnt hela förmiddagen och på eftermiddagen åkte vi ut till mamma o pappa igen... Barnmorskan från BB-hemvård ringde och frågade hur vi hade det på förmiddagen, hon tyckte att vi skulle försöka få Neo att äta var tredje timme, han sover gärna väldigt mycket denna lille pojk så hon tyckte att vi fick peta lite på honom så att han skulle komma igång o äta ordentligt. Hon frågade oxå om jag hade nån mjölk ännu, haha var det ett skämt? haha, här inns det mat som räcker till en hel armé, sprutar rakt ut åt alla håll... Så Tobias fick snällt trava iväg till apoteket igår o köpa uppsamlingskoppar åt mig, för när Neo äter ur det ena bröstet så rinner det som bara den från det andra, jag kanske borde ha haft tvillingar egentligen ;) Men det är skönt att jag har så det räcker... Så när vi kom ut till mamma o pappa så hjälpte mamma mig med ammningen, det handlar ju mycket om att få in rätt teknik osådär... så efter att ha varit där ute hela eftermiddagen så kändes det mycket bättre. Är så otroligt glad att jag har min fina mamma, hon har varit ett sånt otroligt stöd under hela min graviditet och det är så skönt att få ha henne nu också... Innan hon fick mig jobbade hon ju nämligen på barnavdelning på sjukhuset i jönköping och även på ammninscentralen, kan man vara mer lyckligt lottad än jag? Jag har fått världens finaste underbaraste son, tillsammans med min fina fina Tobias och sen har jag världens bästa mamma som finns där och kan hjälpa till med det mesta. Tack mamma för all hjälp, du tränger dig absolut inte på, Neo o jag kommer bli proffs på det där med ammning tackvare din super duper bra kurs ;)

Efter mammas kurs fungerar ammningen kanon, är han inte vaken så väcker vi honom så att han äter var tredje timme, iafl på dagarna och det fungerar toppen! Han äter som en häst och kissar o bajsar jätteduktigt så det märks ju att han får i sig nåt iafl... Men med tanke på hur det sprutar så behöver han ju inte jobba så hårt, hihi... men oj vad han suger hårt, o man hör hur det riktigt kluckar i honom när han äter, hihi...

Idag kom pappas bror (min gudfar) på besök en snabbis på morgonen, han var ändå hos tandläkren så han ringde o frågade om han fick titta förbi och självklart fick han det. Även stolta morbror Simon kom på besök och gosade lite med sin systerson innan han åkte till jobbet. Vid 11 tiden tog vi en promenad bort till mormor och visade upp Neo för henne, hon blev så glad att hon grät, lilla mormor ;) Var så härligt väder och Neo njöt verkligen av att få ligga där i vagnen o mysa... Innan vi gick hem tog jag en tur till apoteket o köpa fler ammningsinlägg, det går ju åt ett antal såna per dag här eftersom jag är en sån riktigt kossa ;)

Sen åt Neo en sväng och sen passade både han o jag på att vila, o när vi vaknade fixade Tobias lunch. Han har varit helt fantastisk sen Neo föddes, pysslar om oss båda två på allra bästa sätt... Förstår att det inte är så lätt som pappa i början, finns ju inte så mycket man kan göra innan ammningen kommit igång o allt det där... men han gör sitt bästa o även om jag kanske inte alltid beter mig som så, så uppskattar jag verkligen allt han gör för oss!

Nu ska jag o min lilla familj fortsätta njuta av denna fina dag! Ha det så bra allihop!

Många kramar från Lisa o Neo

3 kommentarer:

  1. jag är så tacksam över att allt är så bra, att det fungerar med amningen och att du mår bra gumman min, som jag sa tidigaree du förtjänar det bästa!! tänker på dig gumman och jag är lycklig kottad över att få ha en sådan fin ängel i mitt liv<3 love you! puss nella

    SvaraRadera
  2. Jag blir bara så glad när jag läser detta inlägg! :)
    Och vilken fin urinvägsinfektion du fick, jisses, sådana människor finns det gott om som inte kan något bättre ;)Skämmes!!!

    Skönt att det fungerar bättre med amningen, det är verkligen bökigt i början. Det trodde jag inte själv, hur jag nu kunde tro det. Jag trodde faktiskt att det skulle fungera jättebra! Men icke sa nicke ;) Båda är ju nybörjare hihi. Men som sagt jätte skönt att din mamma har kunnat ge dig en redig kurs i det hela :) hihi.


    Och vet du vad, du kanske är en kossa men en UNDERBAR sådan! :)

    Längtar så tils vi träffas, ska bli så mysigt!
    Många många tusen varma kramar till dig och din fina lilla Neo! :)

    William skickar också en liten blöt puss till er båda ;)

    SvaraRadera
  3. Lilla Neo :) Det är ju så gulligt namn! Det är ju helt underbart att du är så pigg, det kunde man nästan gissa eftersom du verkar ha sån energi annars :) Skönt att amningen fungerar mer än bra då, hihi! Längtar tills vi får träffa er! :) Kramar

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet spår efter dej...