torsdag 21 maj 2009

Förrådsrensning, pizza, kakbak & tokbusig bebis

Oj oj oj, idag var jag uppe tidigt minsann, redan klockan 7 satt jag vid frukostbordet. Kanske inte helt frivilligt om jag ska vara ärlig, men har man morgonpigga föräldrar så har man. Dessutom har ju min lilla mamma en sån liten söt katt som så gärna gapar o skriker på mornarna bara för att tala om hur missnöjd han är att ingen bryr sig om att han vill gå ut. Så det är väl inte så särskilt konstigt att man vaknade tidigt egentligen...
Åt så god frukost, så både jag o Gråben i magen skulle bli nöjda, men inte hjälpte det. Redan ett par minuter efter att jag svalt ner sista biten så stod jag återigen där med huvudet ner i det fina vita porslinet... Ja toaletten alltså... Fast det har ju numera blivit min vardag, mitt liv med Hyperemesis gravidarum. Det är nämligen så denna trevliga åkomma heter som jag har fått i samband med att min lilla fis Gråben ligger inne i min mage o växer...
Hyperemesis gravidarum
Hyperemesis gravidarum betyder "extrema kräkningar under graviditeten". Hyperemesis börjar tidigt, vanligtvis innan femte graviditetsveckan. Det kan börja klinga av kring vecka 16 och upphör oftast kring vecka 20. Ibland fortsätter det till vecka 22 och kan ibland vara hela graviditeten. Tursamt nog är detta ovanligt, särskilt om man söker hjälp i ett tidigt skede. Hyperemesis är inte sällsynt. Det uppstår i ungefär 0,5 till 2% av alla graviditeter och är den vanligaste orsaken att kvinnor behöver vårdas på sjukhus i graviditetens början vanligtvis på grund av vätskebrist och uttorkning.

Hyperemesis är det troligaste om du kräks flera gånger om dagen, inte kan äta eller dricka utan att kräkas och du går ner i vikt. De vanliga åtgärderna har inte hjälpt och du har svårt att orka med ditt vanliga liv. Det finns dock inga enkla medicinska definitioner av hyperemesis. En del läkare ställer bara denna diagnos om man går förlorar minst 3kg eller 5-10% av den kroppsvikt man hade innan graviditeten och ibland väntar de tills kvinnan får vätskebrist. Även om du inte går ner i vikt och din barnmorska eller läkare inte tycker att ditt tillstånd är oroande, kan du eventuellt få hjälp mot graviditetsillamående. Behandling som sätts in tidigt kan förebygga hyperemesis, men ibland kan det vara svårt att få hjälp. Om besvären börjar efter nionde graviditetsveckan eller om du har feber eller ont, kan det finnas andra orsaker, som matsmältningsbesvär, magsjuka, magsår, urinvägsinfektion, sköldkörtelsjukdom eller diabetes.

Hyperemesis tar över ditt liv, gör dig utmattad, deprimerad och gör det svårt eller omöjligt att njuta av graviditeten. Relationer kan bli lidande, man kan känna dig isolerad och dra sig undan, vilket i sin tur kan leda till att partnern känner sig undanstött. Det kan vara svårt att ta hand om sig själv eller sin familj i veckor eller månader – enkla saker som att ta en dusch, köra bil eller handla mat kan vara omöjligt tidvis. Effekterna av hyperemesis kan vara långvariga. Det kan göra att man inte ens kan tänka sig att skaffa ett barn till under en lång tid.

Vad orsakar det och vilken risk löper jag att få det?
Hyperemesis har funnits länge, men man vet ännu inte säkert vad som orsakar det. Precis som med graviditetsillamående handlar det förmodligen om flera faktorer, inklusive hormonförändringar. Men i motsats till graviditetsillamående – som är oförutsägbart – vet vi att vissa kvinnor oftare får hyperemesis. Du löper större risk att drabbas av hyperemesis om du:
• Väntar tvillingar eller fler barn
• Om din egen mamma eller syster drabbats av detta
• Hade hyperemesis i en tidigare graviditet
• Har haft åksjuka eller migrän
• Har leversjukdom
• Har sköldkörtelproblem
Finns det några självhjälpsåtgärder?

Sök professionell hjälp i ett tidigt skede och förklara hur dåligt du mår och att du vill ha hjälp.
• Be din partner, familj och vänner om hjälp och stöd – med matlagning, inköp, barnomsorg och hushållsarbete.
• Lyssna på vad din kropp säger, om du känner att det är något du särskilt vill eller inte vill äta. Undvik lukter och smaker som förvärrar illamåendet.
• Drick – vad du kan, när du kan. Pröva att suga på iskuber.
• Ät vad du orkar och kan – du kan komma ifatt med “bra” mat senare och ditt barn kommer att få den näring det behöver från din kropps depåer.
• Pröva självhjälpsåtgärder som B6-vitamin, ingefära och akupressur ("åksjukeband") i kombination med den behandling du blir rekommenderad av din läkare eller barnmorska.
• Vila så mycket du kan och känn dig inte skyldig – du är sjuk!

Om medicinering inte hjälper och du blir uttorkad och undernärd, kan du läggas in på sjukhus för vård. På sjukhuset kan man ge dropp för att ersätta vätskeförlusten, vitaminer och mineraler. Man kan också tillsätta medicin mot illamåendet i droppet. En mycket sällsynt åtgärd är att ge artificiell näringstillförsel genom tub i hals eller bröst. En del kvinnor måste ligga på sjukhus flera gånger under graviditeten, men tidig behandling och övervakning kan minska behovet av detta.
Kräkningarna skadar inte ditt barn – faktum är att du löper mindre risk att få missfall om du har graviditetsillamående. Ditt barn föds kanske med lite lägre födelsevikt, men kommer snabbt ikapp. Alla mediciner bör användas med största försiktighet under graviditeten, men mediciner som ges mot illamående har bra säkerhetsdokumentation och det är mycket osannolikt att de skulle skada ditt barn.

Kvinnor som lider av hyperemesis har ofta svårt att bli tagna på allvar. Många möter fortfarande den gammalmodiga attityden att det är en fråga om inställning till graviditeten. De som lider av det säger ofta att den bästa behandling de möter är att bli trodda. Om du haft hyperemesis tidigare, så finns det saker du kan göra för att vara bättre förberedd nästa gång.
Inte världens roligaste, men vad gör man inte för sin lilla skatt därinne i magen... Tur att jag inte visste innan att det skulle bli så här, då skulle jag nog aldrig ha skaffat barn... Men nu är vi ju redan i vecka 27 o imon traskar vi raskt in i vecka 28. Tänk vad konstigt det kommer att kännas när Gråben inte ligger i magen o bökar runt längre, för det kan jag lova er att han gör... O dom senaste dagarna har det varit helt galet med liv i min mage... Massa sparkar på revbenen o ett allmänt bökande... o sen kommer det ju en o annan spark mot de nedre regionerna, inte skönt... o jag tvivlar inte en sekund på att ni som genomgått detta kan intyga att det inte är en av de skönaste upplevelserna man kan genomgå...
Hur som helst, när jag ändå kommit upp i god tid i dag så passade jag på att göra mig iordning o åka in till stan, idag väntade nämligen mitt hemska förråd... Detta fruktansvärda lilla trånga utrymme med snedtak. Ska inte skylla ifrån mig all bråte som fanns därinne men en del iafl, det var nämligen så att de tidigare hyresgästerna tydligen trodde att jag ville ha kvar 7000 olika gardinstänger o gamla färgburkar... Men se där hade dom fel... Sen kan jag ju oxå tala om att det inte underlättar att vara jääättegravid när man ska in i det där förrådet. Något som jag dessvärre är just nu, men jag vill ju att det ska vara ordning o reda när Gråben anländer, även om han förmodligen inte kommer att ta sig en titt därinne det första han gör, o förmodligen inte dom på BVC heller (men man vet ju aldrig).
Efter denna inte så angenäma uppgift så började jag laga mat istället, mkt roligare... Även om jag vet att det kommer sluta i nån sjö nånstans här utanför, men ändå... kräksigt eller ej, mat måst jag ju ha... Blev min hemmagjorda pizza idag, ojojoj vad god den blev... o sen när ugnen ändå var varm så passade jag på att baka lite... Hallongrottor o en kladdkaka, mums... Tänk vad glada mamma o pappa kommer bli när dom kommer hit o får nybakade kakor, hihi!
Nähe, nu ska jag ta o lägga mig o vila en stund, det behöver jag efter en sådan arbetsam dag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet spår efter dej...