tisdag 26 maj 2009

Polis, polis potatis...

Japp idag fick man gå upp så där ruskigt tidigt igen, redan vid 6.25 var jag på plats på brandstationen, idag var det ju nämligen sista katastrofövningen för i vår... Lite vemodigt men samtidigt väldigt skönt, är faktiskt väldigt påfrestande att stå och gå omkring en hel dag... ;em det har varit riktigt roligt iafl, markörerna (de personer som skulle spela skadade) var helt suveräna idag, märktes verkligen att de hade varit med förr och hade lite koll på läget.

Typen av olycka var lite annorlunda mot hur det brukar var, de andra åren har det ju varit en traditionell smaskig bilolycka, men inte i år... Nepps, i år skulle poliserna få nåt riktigt o bita i så vi var i en av de stora gula byggnaderna ute på ränneslätt och låtsades att det var en skola. Därinne fanns ca. 10-12 personer som skulle föreställa elever, en man hade tagit sig in i skolan, slängt något som exploderat och sedan hållit kvar alla människor som gisslan. I samband med explosionen var det en bil som bakom byggnaden kört i diket av tryckvågen, rullat ner för backen och landat på taket. Polisens uppgift var alltså att säkra området runt byggnaden och sedan göra ett ingripande och få ut gärningsmannen, först därefter fick ambulans och brandkår komma in på området. Riktigt roligt att se alla jobba och trots att vi nu gjort exakt samma övning 4 gånger så har inte en enda grupp löst den likadant... Efter övningen åkte vi iväg till en annan byggnad på ränneslätt och åt hamburgare, helt sjukt, det gick åt 150 st hamburgare till 60 personer... De allra flesta resonerade som så att hellre skämmas än gå runt o vara hungrig, hihi!

Sen när övningen nästan var slut var det dags för mig att åka till barnmorskan för att kolla hur det stod till med lillen i magen. Allting var bra och det kändes ju skönt o veta, han hade inte vuxit riktigt lika mycket som förra gången men han låg fortfarande över den normala kurvan... Hjärtljuden var på 150 slag/minut så det var ju toppen bra... förra gången fick hon ju jaga honom med den där dopplern som man lyssnar efter hjärtslagen med men nu finns det ju inte lika mycket plats inne i magen längre så nu fanns det väl helt enkelt inte plats för honon att gömma sig på, hihi... Jag hade gått ner ett kilo till i vikt, blodsockret låg på 3.9, blodtrycket på 111/74 och Hb var på 115, skönt att det inte hade gått ner mer iafl, har ju varit jätteduktig och tagit mina järntabletter, kanske just därför som det inte gått ner mer, vem vet...

Efter besöket hos barnmorskan åkte jag till Bimab för att kolla på en ny spis och en ny fläkt, den gamla spisen har ju nämligen gått sönder och det är väldigt svårt at laga mat utan spis och ugn. Fläkten har ju varit konstig sen jag flyttade in men när man ändå måste byta spisen så tänkte jag att det var lika bra att passa på och ta fläkten oxå, så stackars liten inte behöver ha hörselskydd på sig varje gång jag lagar mat eftersom fläkten dånar så... Hittade en fin spis, med häll, hihi! Fläkten hade jag ju inte så stora krav på men jag hittade en som verkade bra... Så på torsdag kl. 9.15 kommer dom och installerar allt åt mig, så sen är det fritt fram att baka igen... Så igår när jag blev sugen på att baka så fick det ju bli snickerskakor istället som man bara rör ihop och ställer in i kylskåpet... men på torsdag då blir det andra bullar när jag fått min nya ugn, wiiieee!

Sen åkte jag ut till Hult och väl därute så gick jag bort till hembygdsparken där årskurs 6 skulle redovisa sitt filmprojekt och mamma och några av hennes väninnor skulle stå där och sälja korv, och en korv med bröd säger man ju aldrig nej till ;) Träffade massa roliga människor att prata med där borta och alla undrade såklart hur jag mår och ifall det har gått över än osv. Tyvärr kunde jag ju inte ge nåt positivt besked men ändå... Träffade även sötaste Madde där borta, stod där med våra magar brevid varann så våra små skruttar kunde hälsa på varandra, hihi!

Imon ska jag ringa till den där kvinnan på familjerätten, för att få lite klarhet i hur man ska gå till väga när det gäller vårdnad och att skriva på faderskapstest... Ibland blir ju saker så komplicerade och då kan det ju vara bra att prata med nån som vet hur det fungerar... För jag tror inte ett ögonblick på att man skulle behöva göra ett faderskapstest bara för att man inte lever tillsammans, huvudsaken är väl att man gjorde det när barnet blev till... Det där med vårdnande får jag heller inte riktigt koll på, vissa säger att mamman automatiskt har ensamvårdnad om barnet om man inte är gift med pappan och att man måste skriva på ett papper för att godkänna att man ska ha gemensam vårdnad om barnet, medans andra hävdar att mamman måste ansöka och få godkänt att hon vill ha ensam vårdnad... Hoppas att den är kvinnan kan hjälpa mig imon annars tror jag det blir lite kortslutning i mitt lilla hjärnkontor ;)

Nu är det dags att krypa ner i sängen efter en lång och händelserik dag.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet spår efter dej...