fredag 19 februari 2010

BVC = bilprovningen

Hej världen!



På begäran av min fina vän Alexsandra så kommer här nu ett inlägg, vet att det inte har blivit så mycket bloggande här på sistone men det har inte funnits tid, inte ork heller för den delen... Men nu är jag ju igång iafl...


Här går dagarna i en rasande fart precis som vanligt, Neo är mer vild än tam så jag fasar nästan för hur det ska bli när han blir ännu mer rörlig än han redan är. På nix,noll vänder han sig åt det håll han vill åt o sen ålar han iväg, drar i mina gardiner, biter på stolsben, drar sönder den fina ryamattan under soffbordet, ja listan på hyss kan göras lång... När man lägger honom i sängen för att han ska somna så kryper han omkring o leker, lägger fötterna på huvudkudden o spelar allan, så det vill till att han är riktigt trött när man lägger honom annars blir det bara en massa bus. Gåstolen har han fått riktigt bra kläm på nu o som den snälla mamma jag är så har jag ju såklart tagit bort alla mattorna för att det ska vara lättare för honom att åka omkring, ångrar detta lite nu eftersom han far runt här som en annan elvisp, haha. Det är ju så sjuuukt ont när han kör på ens stackars små fötter, men det är väl sånt man får tåla... Nåt som han börjat med nu dom senaste dagarna är att åka in under köksbordet, prefekt kojja tycker han tydligen, sen drar han i stolsdynorna o till slut har han bökat så pass där under bordet att stolarna trillar, han är helt galen. Jag råkade lägga kameran lite för nära kanten igår och vips så kom han farande med den i handen, strålade som en sol och visade glatt om vilken skatt han hittat, busunge!


Igår vid kl. 9 var det dags för 6-månaderskontroll på BVC, hade verkligen sett fram emot det, nu när jag bara ammar Neo på mornarna så ville jag ju få veta att han växer som han ska o att han får i sig så mycket mat som han behöver. Inte för att jag tycker det ä några problem att få i honom mat, han bara gapar o sväljer oavsett vad man ger honom. Hans matsedel ser ut så här just nu:



7.00-7.30 tuttemat


11.00 lunch


14.30 gröt med katrinplommonpuré


19.00 välling



Tycker vi har kommit in i jättebra rutiner och han verkar gilla vällingen jättemycket, jag har mjölk så det räcker o blir över men jag kände att det kunde vara skönt att han dricker välling på kvällen för det blir ju mycket lättare för mig att vara borta på kvällarna då. Har ju börjat träna på friskis nu och det är såååå gött =) Eftersom jag är själv med Neo så mycket så behöver jag verkligen få lämna huset ibland o bara få göra något för mig själv. Tur att jag har mina underbara föräldrar som ställer upp och är barnvakt.



Hur som helst, vi var i god tid till BVC men fick inte komma in förens vid 9.20, började nästan fundera på om jag tagit fel på tid eller dag. Sen fick vi iafl komma in, men det var inte den sköterskan som vi brukar ha utan den vi hade från början, tyckte ju inte att det funkade med henne så därför bytte jag ju till Eva istället, så det kändes jobbigt redan från början när det var hon som vinkade in oss. Sen var det ju läkarbesök den här gången och det var en manlig läkare som jag själv hade när jag var liten och jag tyckte aldrig om honom då och efter besöket igår så gillar jag honom definitivt inte bättre. Jag fick snabbt klä av Neo o sen skulle han vägas, siffrorna han inte ens stanna på vågen innan sköterskan ropade till läkaren vad han vägde (7940 g) o sen var det dags för mätning, enligt henne så var han 76,5 cm, alltså skulle han bara ha vuxit en halv cm på 1 månad, så jag frågade om det var normalt att dom växte så lite. Då blev hon jättesur och snäste att vi väl fick mäta honom en gång till då och då visade det på 68,5 cm, då blev hon ännu surare när hon insåg att hon inte sträckt ut honom ordentligt, sen mätte hon snabbt huvudmåttet o sen var det dags för läkaren att kolla. Utan ett ord till varken mig eller Neo började han dra o greja i hans ben o sen började han klämma på hans mage o på pungen. Som tur är är ju Neo inte särskilt löjlig när det gäller nya människor men man kan väl iafl säga nåt till honom och absolut förklara för mig varför man gör som man gör. Jag är ju inte särskilt tramsig heller när det gäller Neo eller olika undersökningar som ska göras på honom, men jag tycker ändå att man kan få lite uppmärksamhet. Sen fick jag snabbt raffsa ihop alla Neos grejer o på vägen ut fick jag en lapp med en ny tid för besök på BVC o när jag nästan var utanför rummet så frågade sköterskan om jag hade några frågor, jag hade flera frågor men det kändes ju inte som att det var läge att fråga nåt så jag sa bara nej. Så med en naken Neo på armen och väska o alla hans kläder fick jag sätta mig i väntrummet och klä på honom. Jag vill absolut inte att man ska dalta med mig på någotvis då blir jag tooookig, men jag tycker iafl att man ska få mer uppmärksamhet på ett BVC-besök än jag fick när jag besiktade bilen i tisdags. För nog ska det väl vara någon skillnad på att visa upp sitt barn än sin bil? Var jätteledsen när vi åkte därifrån, för även om dom säger samma sak till alla föräldrar så vill man ju ändå få höra att man gör ett bra jobb och att barnet ser ut att må bra. BVC är ju det stället där man ska känna sig trygg, där man kan få tips och råd på hur man ska ta hand om sitt barn, hade det bara handlat om mig så tror jag nästan att jag skulle ha struntat i att gå dit fler gånger. Men nu är det ju faktiskt Neo det handlar om så självklart ska jag fortsätta att gå dit och tack o lov så är det Eva vi ska till nästa gång. Usch, ja det var verkligen ingen trevlig upplevelse och med tanke på vilka kommentarer jag fått på facebook så förstår jag att det är fler som varit med om liknande upplevelser. Vart sjutton är världen på väg egentligen, nog för att jag förstår att det är många barn som ska träffa läkaren när dom väl är där men inte ska man väl behöva stressa så, det är ju faktiskt inga maskiner det handlar om utan våra barn, dom som är grunden för framtiden. Åh jag blir sååå arg!





Efter det hemska besöket på BVC åkte vi ut till Anneberg för att hälsa på hos Frida, Henrik och Hannes. Träffade Frida på friskisträningen i onsdags och då berättade hon att hon skulle ha lite mamma/barn-träff på torsdag förmiddag o att jag o Neo gärna fick komma. Var hur mysigt som helst att prata och umgås me de andra mammorna och mysa med deras barn, Neo var yngst, fast den som var närmast honom i ålder var faktiskt bara en dag äldre så det skiljde ju inte så mkt, haha...





Efter besöket i Anneberg åkte vi vidare mot Bodafors där jag skulle öva med kantorn inför Vincents dop på lördag, gick jättebra och jag fick massor med beröm och det kan jag lova var välbehövligt efter starten vi fick på dagen. Så nu är jag inte alls orolig inför lördag, Maggan som ska spela var jätteduktig och jag tror att vi tillsammans kommer göra det jättebra =) Är så hedrad att få sjunga på ännu ett dop och hoppas verkligen att jag kommer prestera så bra som jag vet att jag kan. Tobias kan ju tyvärr inte följa me dpå dopet så snälla Jessie har lovat att hon kan ta hand om Neo medans jag sjunger, för jag vill ju så gärna att han ska få följa med. Mamma/mormor hade ju inte haft nåt emot att få ha honom hemma men icke, på lördag ska han vara med mej!





På söndag däremot när jag ska sjunga på ett ställe utanför Hult så får Neo vara hos sin mormor och morfar, och det tackar dom ju inte nej till. Mamma undrade om han inte kan få sova nån natt hos dom snart nu när han äter välling på kvällarna. Klart att han kan få göra det, men det får ju isfl blir när Tobias är här o vi kanske vill gå på bio lr nåt, för inet vill jag lämna bort Neo över en natt o sen sitta här själv hemma o uggla, haha, det skulle se ut det =)





Saknar mitt hjärta som bara den, han åkte hem i tisdags eftermiddag, är så sjukt tomt utan honom, vi har ju varit tillsammans vi två veckor nu så det kändes riktigt konstigt att vinka hejdå och jobbigt. Vi hade tårar i ögonen båda två, är ganska säker på att det svämmade över lite hos honom oxå när han väl satt sig i bilen, det gjorde det iafl hos mej, Neo däremot var lyckligt ovetande om att hans pappa skulle åka och sprallade och skrattade precis som vanligt. Så i onsdags var vi typ inte hemma nånting, kändes så jobbigt att vara ensam, huset kändes plötsligt hur stort som helst... Så först var vi på barnsången i Hult och sen packade vi bara om väskorna o sen åkte vi till babycafét i Nässjö, jättemysigt båda två. Barnsången har vi ju varit på många gånger men babycafét var det premiär på och det ska vi absolut göra om fler gånger, super mysigt, enda nackdelen var väl att det var så sjukt mycket folk att man knappt vågade röra sig, tänk om man hade trampat på nån liten skrutt... Tänkte att vi skulle testa på unga mammor nästa torsdag, verkar roligt, finns ju inget sånt här i Hult eller Eksjö...





Nu sitter jag o väntar på att lillfisen ska vakna så vi kan ta en promenad bort till dagis för att hälsa på mamma/mormor och alla gulliga barn...





Bjuder på lite bilder på vår lille prins =)




Va? Ska man inte ha fötterna på huvudkudden när man sover?



Haha, rota i mammas kökslådor är buskul!


Wiiieeee, att bada är det bästa jag vet, här är det jag, mina badankor och mormors armar som badar...



Jag är en busunge!



4 kommentarer:

  1. Ojoj här händer det grejer minsann :) va söt han är killen :) Hoppas ni får en bra helg! Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Hej våra stjärnor!

    Usch blir så rysligt arg när jag tänker på det bemötandet ni fick på bvc, så får det ju bara inte gå till! Förstår att du blev ledsen. Som sagt, ta upp det med Eva.

    Va så trevligt att ni hängde på till babycafét i onsdags :) Nästa gång är det vi som får komma till lilla Hult och joina er på eran babysång, ska bli kul! Och klart du ska hänga på till unga föräldrar med, ytterligare ett tillfälle att träffa ju :) Tycker så mkt om er!

    Och du sjöng som vanligt så himla vackert på Vincents dop idag! Håret reste sig som alltid på mina armar när du sjöng :)
    Kul att se er idag! Neo är en sån goding (ja du med mammis!) hihi som en liten sälunge när han skuttar runt på golvet. Tilde gillar honom<3

    Ses på tisdag då gumman! Det går nog bra hos fotografen för prinsen :)
    Kram på er

    SvaraRadera
  3. Hej igen, mitt i natten! (Va faan gör jag uppe:P?)

    Glömde tacka för att vi får låna Neos overall! Inte klokt hur fort ungen växer, att hon redan har vuxit ur den hon har liksom, känns som om hon precis börjat använda den, att det var igår hon typ kunde simma i den! Haha :)

    Och så måste jag säga att jag verkligen kan se Tobias i Neo på de här bilderna! Hihi jag som tycker han är såååå lik dig Lisa :) Men ja, nu får jag nog ge med mig lite där:P
    Går inte att ta miste på vem som är hans pappa och mamma minsann! :)
    Han är så fin!
    puss o natti på er!
    /Jessie

    SvaraRadera
  4. ammar du bara en gång om dagen? eller ammar du mellan målen du skrivit? :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet spår efter dej...