onsdag 24 februari 2010

Snö snö snö, öppna förskolan och babycafé

Godkväll på er mina kära läsare!
Först ska jag börja med att besvara en fråga som jag fått, den gällde hurvida jag ammar fler gånger en bara det morgonmålet som jag skrev ut på Neos "matlista" för ett par dagar sen, svaret är nej, jag ammar honom bara på morgonen. Tycker amningen har varit jättemysig och bra på alla sätt och vis men eftersom han redan innan han blev 4 månader var så grymt nyfiken på vad vi andra stoppade i oss så började jag att ge honom smakportioner med gröt och lite annat smått och gott när han blev 4 månader och det funkade hur bra som helst så då utökade vi till mer och när han var 5½ månad så bytte jag ut lunchmålet så att bara fick "riktiga" mat. Sen strulade det till sig lite med amningen under ett dygn så då blev jag tvungen att lite hastigt byta ut eftermiddagsmålet till bara gröt. Amningen kom igång igen, kändes så bra, ville ju få välja själv när jag skulle sluta amma eller inte... För en vecka sen ungefär så började jag ge honom välling på kvällen innan han somnade, blir ju så mycket lättare för mig att kunna komma iväg på kvällarna och träna eller vad jag nu vill göra om han inte ammas då, för då kan ju vem som helst ge honom mat och lägga honom, med vem som helst menar jag för övrigt min mamma eller pappa, haha =)
Så jag ammar bara en gång om dagen och Neo verkar nöjd och tillfreds med livet och växer och utvecklas som han ska så det verkar ju som vårt system funkar toppen!
Igår skulle Neo ha varit hos fotografen i Nässjö för att ta fin fina halvårsbilder, tyvärr hade "vädergudarna" bestämt sig för att dumpa ett par decimeter snö över oss så därför försvårade det vår utflykt ganska så ordentligt. Vi hade fullt upp med att hålla undan snön här och dessutom var det stopp på flera ställen på vägen till Nässjö så även om vi hade kunnat lämna för uppfart och Hult så ade vi inte kunnat komma hela vägen fram till Nässjö. Typiskt, vi som verkligen hade sett fram emot fotograferingen och inte minst vår mysdag tillsammans med Jessie, Tilde, Madde o Vincent, vi hade ju nämligen bestämt att vi skulle träffa dom efter fotograferingen, men men sånt är livet, det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag ringde till fotografen och bokade om tiden, så vi ska dit imorgon istället, skönt att vi kunde få en ny tid så snabbt, vill ju inte att han ska hinna blir förstor... Så istället för en myspysig dag i Nässjö så fick vi istället vacker stanna hemma och skotta snö istället, tur att snälla pappa/morfar kom och hjälpte oss med sin snöslunga, gick ju så mycket fortare då =)
Idag har schemat varit fullspäckat, jisses säger jag bara. Vid halv 9 var vi på plats hemma hos pappa/morfar och mamma/mormor, vi skulle ju nämligen skjutsa pappa/morfar till sjukhuset där han skulle på undersökning, som skulle ta ungefär 1½ timme, så efter att vi lämnat av honom där så åkte vi till öppna förskolan, tyckte det var synd att åka fram och tillbaka mellan Hult och Eksjö så då fick det bli så istället... På öppna förskolan var det full rulle, massor av barn, Neo trivdes som fisken i vattnet och visade glatt hur duktig han är på att ta sig framåt och att han nu kan sitta upp alldeles själv, utan att fälla ihop sig som en fällkniv, haha... Han tittade nyfiket på när dom andra barnen lekte och ålade fram till dom och ville gärna ha det som dom lekte med, var aldrig riktigt nöjd med den grejen han själv hade utan ville hellre testa allt som dom andra barnen hade, han tyckte tydligen att gräset verkade betydligt grönare på andra sidan =) Vid 10.50 ringde en lagom groggy pappa/morfar och sa att han var klar, så då åkte vi och hämtade honom. På vägen hem stannade vi till på hans jobb, Neo passade på att äta lunch där, fanns väldigt mycket att titta på så matningen gick inte riktigt lika bra som hemma, men mätt blev han iafl till slut...
Väl hemma i Hult igen så packade vi bara om väskorna och sen åkte vi vidare till Nässjö, var ju dags för babycafé igen, vi hade ju så trevligt förra veckan så vi ville gärna gå denna veckan oxå =) Neo somnade så gott i bilen, hade ju inte sovit nåt på hela dagen, vaknade först när vi kom fram till Familje Centralen och jag skulle ta ut honom ur bilen... Där inne hade Jessie redan kommit och satt o matade Tilde, så fort hon hörde min röst så började hon titta omkring sig, hihi, mysigt att hon börjar känna igen min röst, lilla sötnosen. Efter en stund kom Madde o Vincent, så mysigt så, han är ju bara för go lilla plutten, eller man kanske inte får kalla honom för plutt längre, vägde ju faktiskt 5,5kg idag, stora killen! Neo tyckte det var lika roligt med alla barnen den här gången oxå, for runt som en liten buse och pillade på allt och alla, han ålade fram till en liten tjej och började bita och dra i hennes ena strumpa, haha, knasboll... Den lilla tjejen bara tittade på honom och undrade nog om det stod rätt till eller ej, haha... Medans Neo höll på att busa för fullt så fick jag mig ännu en härlig pratstund med fina fina vännerna, är så glad att jag har er, kan inte sägas nog många gånger, ni betyder så mycket!
När vi åkte hem somnade Neo i bilen igen, man blir trött av alla dessa upplevelser och intryck, min lilla skrutt. När vi kom hem var pappa/morfar i full fart med att skotta av deras altantak, här tar man det inte lugnt minsann... Neo sov gott i bilen en bra stund så jag fick stå där ute i kylan och titta på medans han skottade men till slut vaknade Neo iafl o vi kunde gå hem. Hemma lagde jag lite middag, välbehövligt kan jag säga, hade bara ätit frukost och sen en liten macka på babycafé, så jag var hungrig som en varg. Neo fick sig ett par äppelbitar så han inte skulle bli sur för att han inte fick smaka nåt när jag åt... Efter maten la jag Neo på golet så att jag skulle kunna plocka lite i köket, som vanligt kravlade han ju omkring och pillade både här och där, efter en stund hörde jag bara en duns, så jag gick in för att titta till honom, då låg han på mage och såg allmänt förvånad ut. Jag stannade en stund och tittade på honom för efter en studn blev dte fart på honom igen, plötsligt ställde han sig på alla fyra i krypposition och sen tog en ett par krypsteg med benen, men armarna hängde liksom inte med så till slut gjorde han som ett skutt framåt, såg så roligt ut så jag kunde inte göra annat än asgarva, haha... Så synd att inte Tobias var här och kunde så det... Så det verkar ändå som att det är nära med krypandet, idag har han verkligen kämpat med det, duktig kille minsann!
Nu ligger han helt däckad i sin säng, snacka om att han var trött efter den här dagen =) Imorgon blir det fotografering, sen ska vi hem till Jessie o Tilde och sen på eftermiddagen blir det unga föräldrar-träff, ska bli jätteroligt, ännu en dag att se fram emot, tänk vad livet är underbart ibland =)
Ta hand om er nu så hörs vi snart igen!

1 kommentar:

  1. Kul att träffa er idag sötisar!
    Haha ja Neo den busen, dra av flickan strumpan sådär, ja det ska börjas i tid ;) Nej fy.. våra små oskyldiga barn! Sånt där är förbjudet tills de är 30, miiinst! Hehe:D
    Ja hon känner nog allt igen din röst, för när den andra mamman som va där pratade så brydde hon sig inte utan smaskade på som vanligt, men när du kom och började prata så släppte hon direkt och vred huvudet åt ditt håll =)

    Åh duktig kille han är Neo! Jag såg ju det idag va han kämpar med att ta sig fram, och det va ju flera gånger han ställde sig i krypposition :) Så kul och spännande, han kryper nog på riktigt snart:D

    Ses i morgon då =) puss o kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet spår efter dej...