söndag 21 juni 2009

Gott och blandat

Jaha, då blev det visst ett sånt där inlägg med lite allt möjligt igen. Har varit fullt upp dom senaste dagarna så jag har helt enkelt inte hunnit ta mig tid att blogga...

I torsdags var jag, Mickan, Madde och Nella på princess och fikade, vi hade hur mysigt som helst och satt där i flera timmar och bara pratade. Kul att få lära känna Mickan lite mer, hade ju bara träffat henne på Philips 1-års kalas innan. Hur som helst hade vi iafl jättetrevligt och fick ju även hälsa på Philip en liten stund medans Oskar handlade, världens sötaste lille prins.

I fredags var det så midsommarafton, dagen började med att vi alla hjälptes åt att flytta in lillebror i hans lägenhet, han har ju blivit så stor nu att även han flugit ur boet, hihi. Däremot inte så långt, han bor numera i samma hus som mig fast längst ner, så det blir ju nästan som att bo ihop igen, kommer säkert att stöta på varann en hel del. Han hade ju även planer på att hyra in sig i mitt Nintendo wii, han vill ju så gärna ha ett guitar hero men vill inte behöva köpa ett eget Nintendo, men gärna för mig, han får så gärna komma upp till mig och spela. Dock inte 24h om dygnet, men lite då och då, nån lugn och ro måste man ju få också. Något som är lite tråkigt med att lillebror flyttat in är ju att Mattias inte bor kvar, eftersom det är hans gamla lägenhet som lillebror nu bor i, men man kan ju inte stanna på samma ställe hela tiden utan måste testa vingarna lite grann... Kommer sakna våra kaffestunder, men han har ju lovat att hälsa på och det kan jag ju lova att han ska få med mig o göra om han inte håller det löftet!

Efter flytten blev det traditionell midsommarmat ute hos mamma och pappa med massa jordgubbar till efterrätt, åh så mumsigt. Sen la vi oss för att vila en stund och sen var det dags att göra sig iordning igen eftersom vi skulle hem till Jessica och Ola på midsommarfest. Kände mig inte riktigt laddad för detta roliga för fram på eftermiddagen började det mola som bara den i min inte längre så lilla mage, hade en hel del sammandragningar också och värken ville inte släppa. Så jag tog det väldigt lugnt hela kvällen, för nog för att jag är trött på att gå o vara gravid så vill jag ju inte att min lille plutt ska komma riktigt än, han behöver ett par veckor till på sig för att växa och bli stor. Festen var hur som helst väldigt trevlig, alla tyckte att jag såg ut som en pensionär där jag satt på min stol med en rutig filt om benen. Mamma och pappa som också var med på festen tränade på sina roller som blivande morföräldrar på de minsta barnen som fanns på festen, visste ju redan innan att dom kommer bli världens bästa mormor och morfar men nu fick jag ju verkligen det bevisat. Man hade fått ta med sig vad man ville att grilla och sedan bjöd de på efterrätt, jättegod kladdkaka med grädde och jordgubbar, mmm... Tog ju mig ett par vänder hem under kvällen men vad gör väl det. Vi hade ju från början tänkt att gå upp så att jag skulle få promenera hem men med tanke på att värken i magen inte ville ge med sig så tog vi bilen upp så att jag skulle få det så bekvämt som möjligt.

På midsommardagen var det då dags för nästa fest, 140 års fest närmare bestämt (50+20+30+40), vi skulle vara på plats i Huskvarna vid 14 så vi behövde ju inte åka direkt på morgonen och det var ju tur. För vid 9.30 befann jag mig inne på förlossningen uppkopplad med CTG. Värken hade nämligen inte gått över så jag ringde in till förlossningen för att höra med dom, man vill ju inte göra nåt dumt så jag tyckte det var lika bra att prata med dom och dom ville att jag skulle komma in direkt. Så nu har jag fått testa den apparaten också, hade ett par sammandragningar men för övrigt såg det bra ut, Gråben for som vanligt runt som en liten tok inne i magen så jag fick vara uppkopplad lite extra för att dom ville se så att han lugnade ner sig. Sen kom doktorn in och undersökte mig och jag hade inte öppnat mig nåt så det var ju skönt, men jag fick order om att hålla mig lite lugn, så nu får jag nog vänta med bogårdsrundan ett tag. Gjorde även ultraljud och tittade på den lille clownen där inne i magen, han låg precis likadant som han gjorde förra fredagen och läkaren sa att han låg med huvudet väldigt långt ner men att det fortfarande inte var helt fixerat men på god väg, så det där med o hålla sig lugn kan nog vara en bra idé så att han inte kommer för tidigt, för han verkar ju veta åt vilket håll han ska iafl, hihi...

Efter att ha gjort lite fler undersökningar och kontroller fick jag åka hem igen, alltså ingen bebis och det var ju tur. Sen bar det av till Huskvarna, vi kom precis lagom till utsatt tid, så det var ju onödigt av min kära mor att stressa som en tok hela vägen dit eftersom hon trodde att vi skulle komma försent... Vi åt super duper mega god mat och till efterrätt fick vi jordgubbstårta, chokladbollar och fruktbricka med päron, jordgubbar, melon, kiwi och annat smått och gott. Vi satt där ute på kusin Tobias fina altan och bara njöt, eller vad man nu ska kalla det för att man gör när det far runt två barn och en hund som stollar runt benen på en hela tiden. Så det var faktiskt skönt när vi äntligen äkte hem, värken i magen hade ju fortfarande inte släppt och var riktigt trött och då orkar man ju inte med en massa stim och stoj hur länge som helst, så man var ganska så trött i huvudet när vi satte oss i bilen. Men där blev det ingen lugn och ro heller för mormor skulle nämligen åka med oss hem och hon höll låda hela vägen från huskvarna till eksjö, vill lova att jag hade rejäla skavsår i öronen efter en sån här dag. Skönt att få krypa ner i sängen och sova när vi kom hem.

Idag har vi tagit det lite lugnare, har fortfarande ont i magen men det har inte blivit värre, så eftersom jag har kollat upp det så känner jag mig ganska lugn. Pappa och lillebror åkte iväg till Jönköping för att inhandla lite mer saker till hans lägenhet på Ikea och pappa skulle köpa sin födelesedagspresent som han längtat så länge efter, en gasolgrill. Och det kan jag ju lova att det inte var vilken grill som helst han kom hem med, herregud vilken grej, hur stor som helst med massa finesser så det är kanske inte så svårt att gissa vad vi har ätit för mat idag, hihi... Medans de var iväg i Jönköping så fick jag ett sånt där bakryck igen, så jag bakade, pariserbullar, kolamuffins och dumlekakor med noblesse på toppen, smaskigt värre! Resten av dagen har jag bara vilat, känner mig ganska pigg ändå och tror nog att jag skulle orka att ta en ordentlig promenad men det är väl bäst att hålla sig lugn för lillens skulle ett tag till. Och imorgon väntar besök hos barnmorskan igen, spännande att se om vi har vuxit nåt ;)

Kram på er allihop

1 kommentar:

  1. Alltid lika roligt att få läsa lite om dej och gråben...
    Ha de toppen! Kram /Erika

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet spår efter dej...